Електронний архів Полтавського університету економіки і торгівлі >
Навчально-науковий інститут денної освіти >
Кафедра педагогіки та суспільних наук >
Статті (ННІДО ПСН) >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/5502

Название: Розвиток креативно-інноваціного потенціалу майбутніх менеджерів
Другие названия: Development of creative and innovative potential of the future managers
Авторы: Тодорова, Ірина Степанівна
Бульченко, Дмитро Володимирович
Todorova, Iryna
Bulchenko, Dmytro
Ключевые слова: креативно-инновационный потенциал
творческий потенциал
дивергентное мышление
общие творческие способности
профессиональная подготовка менеджера
creative and innovative potential
creativity
divergent thinking
overall creativity
manager training
Дата публикации: 10-Фев-2017
Серия/номер: Психологія і особистість;2017. № 1 (11)
Аннотация: Стаття присвячена дослідженню змісту креативно-інноваційного потенціалу майбутніх менеджерів та завдань з його розвитку в процесі професійної підготовки у вищому навчальному закладі. Уточнено поняття «креативно-інноваційний потенціал» в контексті діяльності менеджера, теоретично обґрунтовано та емпірично перевірено двофактору модель структури креативно-інноваційного потенціалу менеджера. Схарактеризовано види та рівні сформованості креативно-інноваційного потенціалу. Представлені результати емпіричного дослідження креативно-інноваційного потенціалу студентів.
Описание: Development of creative and innovative potential of the future managers The article investigates the content and development of creative and innovative potential for future managers in the course of their training. The concept of "creative and innovative potential" (CIP) in the context of the manager’s activity was theoretically grounded and empirically tested as two factors model for creative and innovative potential of managers. The types and levels of creative and innovative potential were characterized. The peculiarity of the manager is that he/she has to be creative personality, not least that he was aware of the support in subordinates work and had competence to manage creative and innovative potential of the organization. Creative and innovative potential is considered as a multicomponent system of personal characteristics, knowledge and skills of a manager including two factors: the "C"- factor integrates the ability to generate original ideas, the creation of innovative ideas and products; "I"-factor integrates the ability to accept and implement innovations. The formation level for each factor was assessed as low, medium or high by test for divergent thinking and methods on overall creativity. The combinations of the levels for each factor allowed to determine and describe its seven types. The study involved 116 full-time students of Poltava University of Economics and Trade. The results of empirical research found that 38.8% of students had high or above the average level of CIP; 26.7% of students were with low and lower than the average level of CIP. This requires to intensify the process of their training towards gaining experience in creativity and in deep and profound development of their creative and innovative potential.
URI: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/5502
ISSN: 2226-4078
Располагается в коллекциях:Статті (ННІДО ПСН)

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Тодорова І.С. Розвиток креативно-інноваційного потенціалу майбутніх менеджерів.pdf496,33 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2005 MIT and Hewlett-Packard - Обратная связь